אלרגיה לפניצילין

תבחין פניצילין עורי לחולי סרטן מדוכאי חיסון

מחקר זה סקר חולי סרטן שדיווחו על אלרגיה לפניצילין בעזרת תבחין פניצילין עורי ואתגר פומי, ובדק את שיעורי האלרגיה האמיתיים וכן את היעילות והבטיחות של תבחין זה בהתאמת טיפול אנטיביוטי מיטבי לחולים 

השימוש בתבחין פניצילין עורי לשלילת אלרגיות לפניצילין הינו בטוח ויעיל בקרב מטופלים עם מערכת חיסון מתפקדת. אולם, המידע לגבי מטופלים מדוכאי חיסון הינו מוגבל.

מטרתו של מחקר זה הייתה להעריך ולקבוע את היעילות, הבטיחות, וההשפעה הקלינית של תבחין פניצילין עורי אצל חולי סרטן מדוכאי חיסון.

המחקר בוצע במסגרת הקמת שירות במסגרתו בוצע תבחין פניצילין עורי, כחלק מתהליך לשיפור האיכות במרכז לטיפול בחולי סרטן ביוסטון, טקסס (MD Anderson Cancer Center). המטופלים שנבדקו היו חולי סרטן שהתקבלו לטיפול בשירות הלוקמיה או בשירות לסרטן מערכות המין והשתן, וייתכן וחוו בעבר תגובה מסוג 1 לפניצילין.

בין אפריל לאוקטובר 2017, 218 מטופלים שדיווחו על אלרגיה לפניצילין נסקרו. 100 מטופלים עמדו בהגדרות ההכללה, ועברו תבחין פניצילין עורי (67 חולי לוקמיה, 33 חולי סרטן של מערכת המין והשתן). האלרגיה השכיחה ביותר עליה דיווחו המטופלים הייתה לפניצילין (64%), כאשר 61% דיווחו על תגובה עורית, ו-79% דיווחו על תגובה כלשהי לפני למעלה מ-20 שנה. התוצאות של תבחין הפניצילין העורי יחד עם האתגר הפומי היו שליליות באופן מוחץ (95%). רק 4% מהתבחינים היו חיוביים, והתוצאות של תבחין אחד לא היו חד משמעיות (בדיקת ביקורת של היסטמין הייתה שלילית). לאחר קבלת תוצאה שלילית בתבחין הפניצילין העורי ובאתגר הפומי, 51% מהמטופלים הועברו לטיפול אנטיביוטי מבוסס פניצילין במהלך אותו אשפוז. לאורך תקופת המעקב (משך חציוני 177 ימים), 65 מתוך 95 מטופלים אושפזו שוב (185 אשפוזים חוזרים סך הכול), 51 מטופלים נזקקו לטיפול אנטיביוטי, ומתוכם 37 מטופלים טופלו עם אנטיביוטיקה מבוססת פניצילין (סך של 336 ימי טיפול). לא היה מקרה של מטופל שקיבל אנטיביוטיקה מבוססת פניצילין וחווה תגובה אלרגית מידית.

החוקרים הסיקו שממצאיהם תומכים בשימוש בתבחין פניצילין עורי במטופלים מדוכאי חיסון. השימוש הנרחב בתבחין פניצילין עורי בקרב חולי סרטן יאפשר טיפול אנטיביוטי מיטבי ומסודר, שהינו חיוני לאוכלוסייה בעלת סיכון מוגבר לזיהומים.

מקור: 

Taremi, M. et al. (2019). The Journal of Allergy and Clinical Immunology: In Practice. doi: 10.1016/j.jaip.2019.03.025

נושאים קשורים:  אלרגיה לפניצילין,  תבחין פניצילין עורי,  חולים מדוכאי חיסון,  מחקרים
תגובות