דעות

האם אנשי הרפואה יהיו האחרונים להיענות להנחיה שאינה רפואה מבוססת ראיות?

ד"ר יואב יחזקאלי מסיר את כל המסיכות מאחורי ההחלטה על עטיית מסיכות גורפת ככלי למאבק בקורונה ומדגיש כי גם ההנחיה להמשיך בכך בבתי חולים ובמרפאות אינה נשענת על היגיון ביולוגי ורפואי

עיון בדיוני הצט"מ מגלה כי מעולם לא הומלץ על עטיית מסיכות גורפת וסוכם שאין די נתונים מחקריים להצדיק עטית מסיכות גורפת, אך יש בכך ל"העביר מסר חינוכי". צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

לאחר למעלה משנתיים, מבוטלת החובה הגורפת לעטיית מסיכות בציבור, התערבות לא תרופתית למניעת התפשטות תחלואה (NPI - Non Pharmaceutical Intervention), בנימוק של ירידת התחלואה בקורונה, למעט מקומות מסוימים ובהם מוסדות רפואה. לאחר שרוב ההתערבויות הלא תרופתיות (סגרים, סגירת בתי ספר, הגבלות תנועה, בידוד נחשפים) נזנחו משהתחוורה חוסר תועלתן במניעת תחלואה בצד הנזקים שהן גורמות, נשאלת השאלה: האם לעטיית מסיכות בציבור הרחב לצורך מניעת הידבקות יש בכלל תימוכין בספרות המדעית ובנתונים?

עיון בדיוני צוות הטיפול במגיפות מגלה כי מעולם לא הומלץ על עטיית מסיכות גורפת אלא ב"מוסדות רפואיים, במתארים רגישים ולציבורים מסוימים", וכי סוכם שאין די נתונים מחקריים להצדיק עטיית מסיכות גורפת, אך יש בכך ל"העביר מסר חינוכי".

בנייר עמדה שפרסמנו לאחרונה ניסינו לענות על השאלה הזו. עד פרוץ המגיפה ובתחילתה שרר קונצנזוס בנוגע להיעדר יעילות עטיית מסיכות גורפת בציבור ככלי למניעת הדבקה או הידבקות במחלות זיהומיות נשימתיות. כך עולה ממחקרים ומסקירות שיטתיות, כולל סקירת Cochrane מ-2020 והנחיות קליניות של ארגון הבריאות העולמי ושל ה-CDC. השימוש המקובל במסיכות הינו במתארים רפואיים, למשל בחדרי ניתוח ובחולים בבידוד. מסיכות כירורגיות נעטות למניעת הדבקה בזיהום טיפתי מהאדם העוטה אותן (Source control). מסיכת N95 מגנה על העוטה אותה (Wearer protection) כנגד זיהום טיפתי או המועבר באוויר (אירוסולי).

רוב העבודות שפורסמו בנושא בזמן המגיפה סובלות מאיכות נמוכה ומהטיות רבות. רובן מחקרים תצפיתיים, סקרים טלפונים או מודלים חישוביים, המדורגים נמוך במדרג הראיות. רק שני מחקרים קליניים מבוקרים התווספו לבסיס המידע בתקופת הקורונה: האחד, מדנמרק, לא מצא יתרון לעטיית מסיכות בהגנה מהידבקות (Wearer protection). השני, מבנגלדש, מצא יתרון זניח בבני 50 ומעלה בלבד, ולא מצא יתרון מתחת לגיל זה, גם לא בהגנה על הסביבה (Source control) ולא בדק כלל את יעילות המסיכות בהפחתת נשאות אסימפטומטית.

הולכות ומצטברות עדויות על נזקים בעטיית מסיכות, בפרט בילדים, האוכלוסיה העמידה ביותר לקורונה שעטתה מסיכות זמן רב ביותר: הפרעות בהתפתחות הקוגניטיבית והשפתית, ירידה ביכולת לזהות רגשות, כאבי ראש, קשיי ריכוז, נגעי עור, ירידה ברוויון החמצן ועוד

גם בהנחיותיהם המעודכנות ביותר, ארגוני הבריאות הבינלאומיים מהוססים מאוד בנושא ומציינים את הבסיס הראייתי הדל. ה-WHO קובע כי עטית מסיכות בילדים מתחת לגיל 12 צריכה לחול רק בנסיבות מיוחדות. בהשוואה בין מחוזות בארה"ב בעת גל האומיקרון לא נצפה הבדל בתחלואה בין אזורים בהם חלה חובת עטיית מסיכות לאלה שלא.

היעדר יעילות במניעת הדבקה קשורה ככל הנראה במנגנון ההעברה של נגיף הקורונה, שאינו רק טיפתי כבנגיף השפעת ואחרים, אלא גם אווירני (אירוסולי). אירוסול הם גרעיני טיפות זעירים העלולים להדביק במרחק גדול ואינם נעצרים על ידי מסיכות בד או מסיכות כירורגיות. המדיניות הנכונה במתאר כזה למניעת הידבקות איננה עטיית מסיכות וריחוק פיזי אלא אוורור חללים סגורים ומניעת צפיפות.

מנגד, הולכות ומצטברות עדויות על נזקים בעטיית מסיכות, בפרט בילדים, האוכלוסיה העמידה ביותר למחלת הקורונה שעטתה מסיכות זמן רב ביותר: הפרעות בהתפתחות הקוגניטיבית והשפתית, ירידה ביכולת לזהות רגשות, כאבי ראש, קשיי ריכוז, נגעי עור, ירידה ברוויון החמצן ועלייה ברמת הפחמן הדו חמצני מעבר למותר בסטנדרטים המקובלים.

הציבור, יש לומר, הצביע מזמן בפניו הגלויות אי אמון בהנחיית משרד הבריאות ולרוב לא  נענה להנחיה אלא במקומות שבהם יש אכיפה ובבתי הספר. גם מנהיגיו לא האמינו בתועלת שבעטיית מסיכות שכן הם תועדו ללא הרף בלי מסיכות בחללים סגורים.

מדוע אם כן הושתה על הציבור מלכתחילה גזירה חסרת בסיס מקצועי? במאמר דעה ב-BMJ מ-16 במרץ השנה מבכים המחברים את מותה של הרפואה מבוססת הראיות (EBM) בעידן שבו חברות הפארמה שולטות במחקר הקליני. תהליך זה התגבר בתקופת הקורונה והוא השתלב בצורך של ממשלות להראות לציבור עשייה בכל מחיר, גם בהיעדר ראיות, כדי לא להיתפס אשמות בתחלואה ובתמותה ממגיפה, בתמיכה של דרג מקצועי שנאחז בקונספציה.

בהיבט המסיכות, בהיעדר ביסוס מקצועי כאמור, שיקפה חובת עטיית מסיכות את הגישה השלטונית לטפח בקרב האזרחים את תודעת החירום והפחד מהנגיף, ואף להמשיך לתחזק אותה גם כשכבר נחלש, הפך אנדמי והמגיפה בעצם הסתיימה. זו אסטרטגיה שאינה מקובלת בניהול מצבי חירום ומשבר, והיא כרוכה בפגיעה בבריאות הנפשית ובחוסן האישי והלאומי. זו ודאי אינה סיבה מוצדקת לנקיטת צעד דרקוני שכזה, הפוגע באמון הציבור במערכת.

הגיעה העת לפעול על סמך ראיות ונתונים ולהחזיר את ההיגיון הביולוגי והרפואי לשמש קו מנחה בקביעת המדיניות. השארת חובת עטיית מסיכות גורפת בבתי חולים ובמרפאות כפי שהוחלט אינה נשענת על אף לא אחד מאלה

השלכות הטיפול במשבר הקורונה על עולם הרפואה ובכלל חורגות מזמן מהמחלה עצמה: היחלשות החובה האתית "קודם לכל אל תזיק" בצד התחזקות הפטרנליזם הרפואי והמדיקליזציה, הפגיעה באוטונומיה של החולה ובהסכמה מדעת, תחת אצטלה של מצב חירום רפואי שלא התקיים באמת, אלו תופעות שילוו אותנו עוד זמן רב. האם נשכח ממקבלי ההחלטות במגיפת הקורונה שהמטרה היא למקסם את הבריאות במובנה המלא? בריאות בהגדרה היא: "מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית מושלמת, ולא רק היעדר מחלה". לנוכח המאזן נזק/ תועלת מהפעולות שננקטו, אין מנוס מלקבוע שקביעת המדיניות בקורונה לקתה בראיית מנהרה, כמו גם בהיעדר הבנה של השלכות העומק והרוחב על החברה.

היעלמותו של הדיון הרפואי והמדעי האמיתי והשקוף בתקופת הקורונה צריכה לעורר בקרב הקהל הרפואי דאגה רבה. ערב הפסח קיים משרד הבריאות "יום למידה" ממגיפת הקורונה. ביום הזה לא ניתן ביטוי לבעלי דעות החורגות מהקו של משרד הבריאות. יום למידה כזה כמוהו ככנס הפקת לקחים בצה"ל ערב מלחמת יום הכיפורים: עם טפיחה עצמית על השכם ובהיעדר חשיבה ודיון פתוחים אנו נידונים להישאר עבדים לקונספציה, להמשיך לצעוד במצעד האיוולת ולחזור על השגיאות במשבר הבא.

הגיעה העת לפעול על סמך ראיות ונתונים ולהחזיר את ההיגיון הביולוגי והרפואי לשמש קו מנחה בקביעת המדיניות. השארת חובת עטיית מסיכות גורפת בבתי חולים ובמרפאות כפי שהוחלט אינה נשענת על אף לא אחד מאלה. הסברה לעטיית מסיכות וולונטרית על ידי הבאים לקבל טיפול וסובלים מתסמינים של זיהום בדרכי הנשימה, העשויים להדביק, די בה מהבחינה המקצועית, ויהיה בה כדי לטפח אחריות חברתית ולהחזיר את אמון הציבור. האם דווקא אנחנו, אנשי הרפואה, נסכים שאנו ומטופלינו נהיה הקהל האחרון שממשיך להיענות להנחיה שאיננה רפואה מבוססת ראיות?

נושאים קשורים:  עטיית מסיכות,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  דעות,  ד"ר יואב יחזקאלי
תגובות

מצטרפת לקריאה שלך לחזור להקפיד על קבלת החלטות באופן שקול, מאוזן, מבוסס ראיות, תוך ראיה של התמונה השלמה, על היתרונות והחסרונות של כל מהלך ובעיקר, המנעות מכפייה ופגיעה בזכויות הפרט ובאוטונומיה של המטופל.

אנונימי/ת
24.04.2022, 09:18

נו באמת.
אולי כדאי להתחיל בנייר העמדה רווי השקרים והסילופים.
מובאים שם למשל ציטוטים של ארגון הבריאות העולמי לפני שנתיים תוך התעלמות מהמלצות מבוססות ראיות של הארגון מתחילת 2022 בעד עטיית מסכות ככלי יעיל להפחתת הדבקה.
ההגיון הביולוגי הוא פשוט ואינו מפתיע מסיכות מפחיתות את הסיכוי להדבקות בנגיף שדרך ההעברה העיקרית שלו היא אוירנית/טיפתית (ההבנה בין שני המצבים אינה דיכוטומית כידוע) זאת בניגוד לנגיפים המועברים גם במגע.

אנונימי/ת
24.04.2022, 09:35

אוי באמת.
גם אני אנונימי ואני אוהב לקשקש על שקרים וסילופים. אפשר לרשום תגובות חופשי כאן?
אז זה פשוט כך:
נגיפים יהרגו אותנו אם נמשיך לשאול שאלות. אסור לפתוח את הפה.
ארגון הבריאות העולמי תמיד צודק והראיות שהוא מביא מבנגלדש הן שופרא דשופרא.

24.04.2022, 09:39

אתה תמשיך לשים מסכה ולהיות אנונימי ואנחנו נתקדם הלאה להחזיר את השפיות , החופש והמדע מבוסס עובדות .

תודה על התיחסותך. חשבתי לתומי שבין קולגות ניתן וחשוב לפתח דיון עניני. בניר העמדה התיחסנו להמלצות העדכניות של WHO שהן מסויגות. אכן דרך ההעברה אינה דיכוטומית אבל ברגע שיש גם העברה אווירנית ההגנה צריכה להיות בהתאם לכך. ברפואה מקובל שיש צורך לשכנע אותנו הרופאים בתועלת שבטיפול כלשהו: כרופא שנוטה בעוונותי לקרוא בספרות המקור, לא רק בקווים מנחים ובמטא אנליזות- אני לא השתכנעתי.

אנונימי/ת
24.04.2022, 12:36

שוב מאמר מאוד חד צדדי ומלא אג'נדה ואידיאולוגיה במקום מבט נייטרלי נטול הטיה אפריורית. אינני מומחה גדול לעניין, אבל העדכון האחרון של ה eCDC טוען לעדויות בחוזק נמוך עד בינוני לירידת הדבקה בהיקף נמוך עד בינוני.לאור זאת המלצותיהם הן כן להשתמש במסיכות כאשר יש מטרה להוריד הדבקה.
כמובן אפשר להגיד שהכל היסטריה קונספירטיבית בשילוב עידוד מחברות התרופות כמו שאתה טוען, או שאפשר לדון באופן ענייני על דרך קבלת ההחלטות, סיכון מול סיכוי, או אילו הטיות יש לממשלה בעת מגיפה. או מה חוזק העדויות שנחשב מספק בשעת חירום עם נגיף לא ידוע.
לעומת זאת, קל לך לזרוק עדויות גרועות על נזקי המסיכות וכו' וכו'.
מגיע לנו ציבור הרופאים דיון אינטילגנטי ושקול מחד, ואמיץ לומר דיעות לא פופולריות מאידך (אומץ יש לך, את זה אני בהחלט נותן לך)

אני מסכים שדיון אינטליגנטי ושקול הוא חיוני. אני מקווה שקראת את ניר העמדה בקישור שיש במאמר שהוא הבסיס למאמר: יש בו התיחסות מפורטת עם רפרנסים והתיחסות ל- level of evidence של העבודות. אני אשמח לדיון פתוח ושקוף בנושא המסכות עם כל מומחה מטעם משרד הבריאות. עד עכשיו הם התחמקו בעקביות

אנונימי/ת
24.04.2022, 13:43

נקודה אחת, כי באמת חבל לבטל זמן על מח''צ שכרתה ברית עם מתנגדי רפואה מובהקים.
התייחסות המקטינה והממעיטה בערך של המחקר המצויין שנעשה בבנגלדש רק מוכיח עד כמה ד''ר יחזקאלי וחבריו באו עם אג'נדה מהבית.
מציע לציבור הרופאים פה לקרוא את המחקר ואז לקרוא את ההתייחסות של כח מח''צ למחקר.
https://www.science.org/doi/10.1126/science.abi9069

לגופו של ענין: המחקר הבנגלדשי הראה 0.67% מול 0.76% במסכה כירורגית ( אין יתרון במסכות בד ) ומבחינה מספרית בנתונים ששוחררו לאחר הפרסום(!): הבדל של 20 נדבקים ( 1086 לעומת 1106 ) בלבד. מתחת לגיל 50 לא היה שום הבדל. בקיצור-כלום ושום דבר. אני מבין כמה קשה להיפרד מפרדיגמה שגויה שנבנתה בשקידה במשך שנתיים על בסיס של מצג שווא. מועצת החירום הציבורית לקורונה מורכבת מרופאים וחוקרים בכירים, שאכפת להם מרפואה ומדע וקוראים לניהול מושכל של משבר הקורונה. אתה מוזמן להיכנס לאתר שלנו ולקרוא את נירות העמדה המקצועיים.

24.04.2022, 16:40

כותב לאנונימי שמתחיל ״נו באמת״
תגיד לי רק דבר אחד
אם המסיכות כל כך יעילות איך זה שישראל נמצאת במקום כל כך לא מחמיא מבחינת תחלואה ותמותה? זה כמו ללכת לים עם מסננת של פסטה ולקוות לאסוף בה את החול.

24.04.2022, 17:51

אני מציעה לאנונימים תומכי כת המסכות להזדהות ,ומבחינתי שימשיכו לעטות מסכות forever.
אני רוצה שיזדהו , כי אני מהיום אסתובב עם שתי מסכות בכיס , וכל פעם שאפגש עם אחד מתומכי הכת בחלל סגור , אני אשלוף מהכיס שלי ואבקש שיעטה שתי המסכות , אחת בשם האזרחים שנקנסו בשם הפסאודו מדע ושניה בשם הילדים והנוער שסבלו שנתיים והם סרבו לתת להם פטור רפואי .
מועצת חירום ציבורית למשבר הקורונה הגישה נייר עמדה לוועדת הבריאות . מסמך של סקירת ספרות מעולה .
דרך אגב , טרם התקבלו הנתונים של יעילות המסכות מצד משרד הבריאות כפי שהתבקש מספר פעמים ע״י וועדת החוקה והבריאות .
המסכות הם אימונה , לא קשורות למדע, ואיש באימונתו יחייה .
חבל שהרבה רופאים הסתפקו בלקרוא תקצירי מחקרי ״זבל״ שאינם באיכות , במיוחד אלא של ה cdc שחלקם סקרים טלפונים !!
אבל זה מה שייחד את תקופת הקורונה , הכל מותר בשם הפסאודו מדע.
ל cdc יש אג׳ינדה זרה לא קשורה למדע , ולא פלא שפסקו נגד המסכות בארה״ב, במיוחד שהתקבלו נתונים על הדבקות במדינות המחייבות ולא מחייבות מסכות , אותו מספר נדבקים ל 100k .
ולאנונימי שתוקף את מחצ
מחצ ומליאת מחצ ( מעל 160 רופאים ומדענים התומכים בעקרונות מחצ באופן פומבי ) הציעו לצד השני דיון פתוח בכל הנושאים הקשורים לקורונה והצד השני סירב.

אנונימי/ת
24.04.2022, 18:44

לדר' יואב יחזקאלי יש המון זמן פנוי, מסתבר. זה מתחוור לכל מי שנכנס לדף הפייסבוק שלו או מוצא אותו בבמות האחרות. כל מי שעוקב אחר כתיבתו, פועלו ותגובותיו לקהל שלו מתרשם מנדיבותו יוצאת הדופן. אף אחד אינו נותר ללא מענה או פידבק. הרופא החרוץ משקיע שעות אין ספור בהפצת משתנתו ומשנת מח''צ. ולְמה, לכאורה, לדר' יחזקאלי לא נותר זמן? למלא דו''ח תופעות לוואי בעקבות החיסון... כן. זאת לא המצאה, אלא כך מעיד דר' יחזקאלי בעצמו לפני מספר חדשים. אין לו זמן וחשק (!) להתמודד עם הטופס המסורבל..
שפטו בעצמכם, רופאים יקרים.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=541334053624601&id=100032440341837

תודה על התיחסותך. כנראה שאינך רופא העובד בשטח בקוו הראשון של רפואת המשפחה. לו היית איתנו והיית מתנסה במילוי טופס הדיווח על תופעות הלואי במשך שעה ארוכה בזמן שבחוץ ממתינים אנשים חולים ועצבנים-אולי היית מזדהה עם ההתרעה שלי על הממשק המסורבל, ואולי משרד הבריאות היה פועל לשפרו. רופאים רבים ספרו שויתרו על מילוי הטופס, ובכך נפגעה קשה היכולת החיונית לזהות תופעות לואי של תכשיר נסיוני

אנונימי/ת
24.04.2022, 18:52

לגבי המחקר בבנגלדש; עם כל הכבוד לאנשי מח''צ, ואחרי השנתיים האחרונות אין הרבה כזה, אמינים עלי הרבה יותר פרשנים כמו ג'והן יואנידיס ווינאי פראסאד המעולים (מעבר לכך ששניהם עילויים, הם גם מרבים לבקר את מדינויות ממשלתם, כשצריך, אך הם לא משבשים מדע לצרכי אג'נדה).
מצ''ב שיחה ביניהם. החל מדקה 34. סביב הדקה ה38 אמירה ברורה של יואנידיס לגבי יעילות המסכות הכירורגיות בנושא הנדון.
https://youtu.be/YvEOwKUyur0

אנונימי/ת
24.04.2022, 19:34

לא ברור לי איך מתוך הרפואה המדעית צומחים אבנגליסטים כמו יחזקאלי/צבר/ליבוביץ וחבורת המ.ח.צ? איפה טעינו? מה לא בסדר בחינוך הרפואי שלנו? אולי 1984 הגיע באיחור ושחור הוא הלבן החדש?

אנונימי/ת
24.04.2022, 21:58

מסכות מגבירות את התחלואה, איברמקטין מרפא קורונה והעולם הוא פלטה שטוחה.

יש לי הרגל משונה מהחינוך הרפואי שקבלתי לקרוא מאמרים במקור, ולא להסתמך על חומר שלועסים לי חברות תרופות או משרד הבריאות. השנתיים האחרונות זימנו עבורי הפתעות אין ספור להבין: 1. שהנחיות ארגונים רשמיים כמו CDC ו- WHO אינן נסמכות לעיתים קרובות למרבה הצער על בסיס מדעי מוצק. 2. שיטות לקויות בעבודות שמתקבלות תוך שבועיים לז׳ורנלים הטובים בעולם, בתנאי שהמסקנות שלהם מחזקות את הקוו הרשמי. 3. רשויות בריאות בארץ ובעולם שמפיצות מידע לא נכון. בהיבט השתקת קולות ביקורתיים אנחנו אכן ב-1984 . הקשר לאבנגליזם לא ברור לי. הקשר לפוליטיקה של החלטות מקצועיות בשנתיים האחרונות הרבה יותר ברור

פראסד ויואנידיס ראויים להערכה גם אני אוהב לקרוא מה שהם כותבים. אין במה שנאמר בקטע הזה כדי להביא מה שהעבודה מבנגלדש לא הצליחה למצוא וזה מיגון משמעותי ממסכות. רגע לפני הקטע הזה פרסאד מבקר את אופן ההקצאה. חומר נוסף על התיחסותו הביקורתית למחקר אפשר למצוא בקישורים הבאים:
https://vinayprasadmdmph.substack.com/p/why-do-we-have-to-lie-about-the-results?s=r
https://youtu.be/4oAQK4Qcbac

השאלה הנדרשת היא במה טעינו בחינוך הרפואי שלנו שלא מספיק רופאים שרואים ויודעים היטב מה קורה לא מצטרפים למח״ץ ופועלים באופן נחרץ להגיב לבדוק ולשאול ולמגר את מה שמתחולל היום ברפואה .
מבחינתי אני כרופאה לא בוטחת ברופאים יותר . מראות של מורי ורבי בטלויזיה המופיעים בפרסומות ענק משכנעים את הציבור למדיניות פייזר, סליחה משרד הבריאות .
אז כן מה ולמה הרופאים הפכו לציבור מפוחד ללא דעה מגובשת המנדה מקירבו רופאים אמיצים שהם רואים בשטח ושואלים שאלות וקוראים מחקרים תקינים מבוקרים ללא מימון פייזר .
שים לב רופאים התומכים וחברים במח״ץ הם מיעוט והם מביעים את ההתלבטויות שאלות דעות עם גילויי שמם .
מדוע אדם כמוך שבטוח בצידקתו ומגובה גם על ידי העמדות של משרד הבריאות . נזקק לדבר באנונימיות הרי אתה לא צריך לפחד , אני צריכה לפחד . בכול זאת אומר את דעותי באופן ברור לאחר שעלו לי שאלות לגבי עמדות והנחיות של משרד הבריאות ולמדתי ולומדת את הנושא היטב ומביעה דעותי עם שמי באופן גלויי . אם השתנו הערכים של הרופאים לחרדה עד כדי הבעת דעתם ב אנונימיות תשאל את עצמך במה לקויי החינוך הרפואי שלך .

25.04.2022, 00:04

בושה וחרפה שכל המחרפים ומגדפים את ד"ר יחזקאלי לא מעלים בדעתם לכתוב בשמם, אלא מסתתרים מאחורי מסך האנונימיות. זה ודאי מוסיף המון משקל לביקורת שלהם....

אנונימי/ת
25.04.2022, 00:26

לאלו שמלינים על האנונימיות. זה נכון, צריך לתת לדר יחזקאלי את הקרדיט על הליכתו באומץ נגד הקונצנזוס. באמת לא קל. אבל הוא עושה שירות דוב למאתרגים ומאתגרים באופוזיציה. אמירות שקולות יותר ומסויגות וזהירות היו מביאות להרבה יותר תשומת לב רצינית. דברי חכמים בנחת נשמעים.

שים לב מגיבים לך כמעט כול הרופאים תחת שמם אתה הוא האנונימי היחידי . אגב ב 12 הצעדים נפתחה קבוצה עבור רופאים להיגמל מחרדה וחוסר ושיטחיות מאוד מומלץ הקבוצה DA כמו NAאו AA מומלץ

25.04.2022, 06:56

הנה, עוד אנונימי מחציף וכותב שנכון, יחזקאלי מעז לכתוב בשמו המלא, אבל אם רק היה יותר שקול...!
יחזקאלי לא שקול? הוא לא כתב על הסגרים חסרי התועלת שלא שיטחו את העקומות, הוא לא כתב על דחיפת חיסונים 4 פעמים לאוכלוסיות שכמעט לא חולות בקורונה, והוא לא כתב על הבושה של תופעות הלוואי שמטואטאות אל מתחת לשטיח. אז אנונימיים יקרים, חזרו אל מאין שבאתם עד שתהיו מוכנים להתמודד עם העובדות בשמכם המלא.

אנונימי/ת
25.04.2022, 10:01

אתה חוצפן. אני עובד בקפלן, במקרה עם אחת ההמטולוגיות הבינוניות שם. האם הייתי מעז לאמר את שמי? בשביל מה? כדאי שהכת שלכם תתנפל כמו שעשיתם ליד הבית של פרייס. הסוף
אתם בריונים, לא פחות ולא יותר. תהיו פרופסורים לפיזיקה, רופאי משפחה אקס צט"ם שמתוסכלים שלא סופרים אותם, או לא משנה מה. אתם עדיין אלימים ומפחידים ובכלל צריכים להגיד תודה שמתייחסים אלחכם כאן, אפילו אם באנונימיות.

27.04.2022, 22:31

הפוסל במומו פוסל.

אנונימי/ת
25.04.2022, 08:39

גלעד הרן
איזה אינסנטיב יש לאנונימים לחשוף עצמם?
אפילו בלגנות את ההטרדות הזדוניות שעוברת אלרועי פרייס מ.ח.צ כושלים. כלומר, לא רק כושלים, אלא הפורעים מועלים לשידור בשידורי מ.ח.צ. אבוי לבושה.

25.04.2022, 08:49

מזל שהיו בישראל כמה רופאים אמיצים שהשמיעו קולם, חרף האיומים הגלויים או הסמויים של מטרד הבריאות שציפה מכל הרופאים להשמיע אך ורק את קולו. ואכן, רוב הרופאים צייתו ושכחו את שבועתם שלא להזיק. הם גם שכחו את חוקי נירנברג. ושתקו נוכח הפורענות שהייתה בוועדה שנקראה ועדת הלסינקי הגבוהה.

הכל נשכח ונמחק. כל מה שהיה קשור לאחריות מקצועית ואנושית.

אני מודה לך, ד״ר יואב יחזקאלי ולשכמותך, שאיפשרת לנו את המשענת להחזיק בהגיון הפשוט שלנו שאמר לנו:

שאם המדינה מטילה חיסיון של עשרות שנים על מידע שאינו ״סוד צבאי״ ואמור להיות גלוי לעיני האזרח.

שאם המדינה משחירה מידע מהסכם כה חשוב הנוגע לבריאות הציבור והוא עיניין של חיים ומוות.

שאם המדינה מגדירה את כלל אזרחיה כמעבדת ניסויים רפואיים של העולם.

שאם המדינה רודפת את המסתייגים ממדיניותה ו״מתגמלת״ את המצייתים בשיטת המקל והגזר.

שאם המדינה מאיימת על פרנסתם של בעלי משפחות ומתנה אותה בקבלת זריקות שהיו נמנעים מלקחת מרצונם החופשי

שאם המדינה מעמידה בראשה אישה האומרת שתחסן את ילדיה רק לאחר שתתקבלנה ״תוצאות סופיות״ של חיסון ילדי ישראל, רק אז תחליט אם לחסן את ילדיה הפרטיים…

הרי שזאת מדינה פוגענית והאחראים לפשעים אלה חייבים לתת את הדין!!!

ושוב: תודה לרופאים שלא נבהלו מהאיומים ובצע כסף לא מכר את נשמתם לשטן

אנונימי/ת
25.04.2022, 13:23

כפי שציינת אינך רופאה.
אינך מבינה באמת.
משתמשת בסיסמאות פשטניות
ולא מבינה כהוא זה מהו טיפול באי ודאות. לפחות הכותב רופא ואפשר להתייחס לדעותיו.

באתר הזה הדוקטורט שלך אכן אינו שווה הרבה ולמי שלא נכנס ללינק שלך זה בהחלט מצג שווא (גם במקומות אחרים דוקטורט מדעי רוח זה לא משהו אבל ניחא).

בתור אנונימי אפשר שגם אתה אינך רופא. כל עוד לא תזדהה בשמך מצג השווא הוא שלך. ואז מה ? רק רופאים מבינים ? איזו יהירות. אכן בימי הקורונה חזרנו לעידן הפטרנליזם הרפואי. אנחנו יודעים, אנחנו מנחים את הציבור עשה ואל תעשה

28.04.2022, 20:05

אמן
תודה

אנונימי/ת
25.04.2022, 10:08

לא הבנתי, האם חברות פארמה מימנו את המחקרים על המסכות? מה ההיגיון שלהם לכך?
הבנתי שהם השטן הגדול בכל דבר וכנראה שדר יחזקאלי לא נותן כמעט תרופות בכלל. אבל איך זה קשור למסכות?

הקשר, כפי שכתבתי, הוא מצבה העגום של הרפואה מבוססת הראיות. היעדרם של מחקרים מבוקרים עם הקצאה אקראית המוכיחים יעילות של עטית מסכות בציבור למניעת תחלואה הוא היבט נוסף של מחקר לא מבוקר, חלקי, קצר טווח ומגמתי ממומן פארמה בשנתיים האחרונות שנועד לשכנע אותנו בנכונות הגישה הממסדית לקורונה. לדוגמה יעילותם של חיסונים לקורונה במניעת הדבקה ( 96% זוכרים ?) מה שכיום ברור שהוא לטווח זמן כה קצר שזה מביך.

אנונימי/ת
25.04.2022, 10:14

הדיון המתיש על הפרשנות של המחקר הבנגלדשי מלמד עד כמה הנחרצות של מ.ח.צ מביכה ומבישה ובעיקר מראה שהם מונעים מאידאולוגיה. אידאלוגים אוהבים דיכוטומיה. כן, לא, שחור, לבן. מסרים מורכבים? ניואנסים? לא בבית ספרם ולא לקהלם.

המציאות מורכבת: אל מול ההתעקשות הפנאטית של הממשלה לבצע סגר כולל, סגירת בתי ספר, בידודים ממושכים ו״קטיעת שרשרות הדבקה״ סברנו בזמן אמת שיש לנהוג בשיקול דעת, לעשות הערכת סיכונים ריאלית ולבחון עלות מול תועלת של צעדים כה דרקונים. היום ברור שהגישות הללו לא יעילות ונזקיהן עלו על תועלתן. כן, חברי ואני מתעקשים לראות את התמונה הרחבה והמורכבת.

אנונימי/ת
25.04.2022, 10:32

מתברר שרק דר יחזקאלי:
קורא מאמרים במקור
רק הוא מבין קוים מנחים
רק הוא לא מסתמך על הפארמה
רק הוא עושה EBM כל הזמן כי כל הזמן יש EBM טהור, נקי ואיכותי
ובנוסף גם רופא משפחה מיומן שיודע שהטפסים לא חשובים

אפילו לשעבר בצטם

לא כל שכן סגן מנהל בית חולים בעבר

זה שלא מקשיבים לו ומיישמים שיטותיו זה מזעזע
כמה עוד יחידי סגולה יש כמוהו בעולם?

אני אמנם עוסק לומד ומלמד מגיפות ומיגון ביולוגי מאז שהיתי שותף להקמת הצט״מ לפני כ-34 שנים, אבל בהחלט יתכן שאני טועה! איך אדע ? בסך הכל אני וחברי מבקשים לקיים דיון מקצועי פתוח ופומבי כדי ללבן מחלוקות עם משרד הבריאות ( ומשרד הבריאות תמיד התחמק ). אכן בשנת 2022 שיח מקצועי זו כנראה בקשה מוגזמת

אנונימי/ת
25.04.2022, 14:19

למגיבה ד"ר יוסף יפה. כאמור, כמו ד''ר יפה אחרת, אינך באה מתחום הרפואה. זה ניכר עד מאד.
עשית לעצמך חיים קלים. מצאת לעצמך ''סמכות'', משענת קנה רצוץ במקרה הזה, להיתלות עליה. מצאת להלל את מי שעושה לך נעים באוזן. כל-כך רשלני ועצלני, כל-כך אנטי-מדעי, כל-כך מאפיין את מועדון המעריצים של מ.ח.צ.

אינני מכיר את הד״ר אם רופאה או לא אבל לטעמי יש מקום לכבד כל בעל דעה, גם אם אינו מתחום הרפואה. מכל מלמדי השכלתי. ואולי רשלני עצלני ואנטי מדעי זה להיאטם בפני דעות שונות שלא עושות לך נעים באוזן ? הטלת ספק ושאילת שאלות הם בבסיס התימה המדעית והרפואית. למרבה הצער הם נעלמו בשנתיים האחרונות

אנונימי/ת
25.04.2022, 20:10

גם אני אנונימי ומצפה לתגובה בנדון.
אם אליבא דד"ר יחזקאלי הנכבד חיסונים אסורים ,מסכות חסרות ערך ואף מזיקות וריחוק חברתי מזיק יותר ממועיל מה אם כך תשובת האנושות למגפות למיניהן?ראיתי "פתיחת חלונות ואוורור" .בימי הביניים היו שורפים את המכשפות-אולי נחזור לשם?
בנימה לא מחקרית -"מחקר שני אנשים" אשתי ואני הקפדנו על מסיכות (במסגרת ההגיון) וחיסונים (לא נפגענו) ומשך שנתיים לא חלינו בשום מחלה וירלית כפי שהיה קורה טרם הקורונה כל שנה (ולא נעשינו יותר צעירים)

כדי לדעת מה הצעדים שהצענו לנקוט אתה מוזמן לעיין בתכנית המעשית לטיפול בקורונה המופיעה באתר מועצת החירום הציבורית לקורונה. היא מורכבת ואינה שחור לבן. היא EBM. חברי ואני תומכים בחיסון אוכלוסיות הסיכון לקורונה. לגבי ה״מחקר״ האישי שלכם: הסיבה שלא נדבקתם במחלה וירלית אחרת בימי הקורונה אינה מסכות וריחוק פיזי. היא קשורה בשיווי המשקל בין נגיפים נשימתיים בסביבה, כאשר נגיף הקורונה היה הדומיננטי במשך שנתיים. החיסונים כידוע למרבה הצער לא מנעו הידבקות, כפי שהיה צפוי עם נגיף הקורונה שהוא נגיף RNA

למיטב ידיעתי, למרות המחקרים והמטא-אנליזות שפורסמו עד עתה, קיים חוסר משווע במידע מבוסס על התועלת בעטיית מסיכה. ככל הנראה, עטיית מסיכה ע"י חולים במחלות נשימתיות עם תסמינים, כדוגמת שפעת, קורונה וכיו"ב, מקנה אפקט הגנה על האוכלוסיה הבריאה. כל אחד מאיתנו הרופאים, יכול להמליץ על כך למטופליו. יש לקוות שבכך נוכל להשפיע על הסנטימנט הכללי בחברה ולשנות אותו מגישת ה"אני לא אהיה פרייאר של אף אחד" לגישה יותר סובלנית וחברתית.

אני מסכים איתך. באין מידע מבוסס אי אפשר לחייב ציבור, אך אפשר ורצוי להמליץ ולהסביר על פרקטיקה הגיונית וסבירה כזו

26.04.2022, 08:34

דוקטורס אונלי מתיימר להיות אתר לרופאים ואנשי מדע. אי אפשר לקיים דיון מדעי רציני, כאשר אנשים אינם עומדים מאחורי דעתם. אולי נתחיל לטפל בחולים באופן אנונימי? כי ככה החולים לא יוכלו לבוא אלינו בטענות או חלילה לתבוע אותנו. אולי בכלל נהיה אנונימיים כל הזמן? אפשר להחליף את המסיכות הכירורגיות במסיכות של פורים וכך נוכל להגיד ולעשות ככל העולה על דעתנו בלי שתהיה לנו כל אחריות על דיעותינו או מעשינו. טוב יהיה אם אתר דוקטורס אונלי יפסיק לאפשר תגובות אנונימיות. אוסף המגיבים האנונימיים כאן לא מוסיף כבוד לאתר וודאי שלא מאפשר דיון מקצועי אמיתי.

אנונימי/ת
26.04.2022, 17:36

אנשי מ.ח.צ יקרים + דר הרן
לא ניתן לצפות מרופאים מן השורה לנהל דיון פתוח בשמם כאשר מ.ח.צ אינה מסתייגת מהנאצות ומההטרדות שזוכים רופאים מתוך משרד הבריאות.
המנאצים אפילו מקבלים במה, כבוד ויקר בשידורי מ.ח.צ.

27.04.2022, 21:33

המתקפה האנונימית, גם עם התירוצים העלובים שלה, היא עדיין מכוערת. מטרתה הניכרת לעין היא השלטת דעה אחידה (שהיא במקרה זו של בעלי הכוח וההון) והשיטה היא הרס השיח הרפואי, המדעי, הביקורתי, האנושי. אתר DoctorsOnly הופך לזירת טרולים אנונימיים. פשוט חבל.

28.04.2022, 23:22

שלום רב לכותב המאמר היקר ולכל הרופאים היקרים המגיבים משני צדדי הויכוח, שאין לי ספק שרוצים כולכם להקל, למנוע סבל, ולהתקרב לאמת. בניסיון להתקרב לאמת, מומלץ להיזהר מקריאה סלקטיבית של הספרות הרפואית. לכן אשמח להסב את תשומת לבכם היקרה גם היא לשלושה מאמרים בנושא: סקירה תיאורית אחת ושתי סקירות שיטתיות, המסכמים ספרות ענפה במחקר על מסכות בתקופת COVID:
1) סקירה תיאורית
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2776536
של מחקרים תצפיתיים שונים שהדגימו הפחתה משמעותית ביותר בהדבקה במתארים שונים ומשונים בהם השתמשו במסכות. דוגמה לאחד המאמרים בסקירה: המאמר של rader,
https://www.thelancet.com/journals/landig/article/PIIS2589-7500(20)30293-4/fulltext
ומתוך המאמר:
A logistic model controlling for physical distancing, population demographics, and other variables found that a 10% increase in self-reported mask-wearing was associated with an increased odds of transmission control (odds ratio 3·53, 95% CI 2·03–6·43)
.
מאמר שני הוא סקירה שיטתית,
https://www.nature.com/articles/s41398-022-01814-3
שאספה מחקרי RCT שבדקו השפעת לבישת מסכה על הדבקות של הממוסך עצמו (שזה לא האפקט העקרי של המסכה, כנראה) ומצאה
a significant protective effect of facemask intervention (OR = 0.84; 95% CI = 0.71–0.99; I2 = 0%). This protective effect was even more pronounced when the intervention duration was more than two weeks (OR = 0.76; 95% CI = 0.66–0.88; I2 = 0%)

מטא אנליזה אחרונה, מתוך ה BMJ, של מחקרים תצפיתיים והתערבותיים,
https://www.bmj.com/content/375/bmj-2021-068302
הדגימה
reduction in incidence of covid-19 associated with handwashing (relative risk 0.47, 95% confidence interval 0.19 to 1.12, I2=12%), mask wearing (0.47, 0.29 to 0.75, I2=84%), and physical distancing (0.75, 0.59 to 0.95, I2=87%).
אגב, בנושא מסכה והגנה מהדבקה, מאמרים עם רנדומיזציה ברמת המטופל הבודד (כמו מחקר ה RCT מדנמרק) בעייתיים, כיוון שאם עקר השפעת המסכה הוא הגנה על אחרים מהחובש ולא על החובש מפני אחרים, לא נוכל לראות את האפקט בקבוצת ההתערבות אלא הוא יתפזר באוכלוסיה. לכן, בשאלת המחקר הספציפית הזו, היררכיית המידע המקובלת (RCT מעל מחקרים תצפיתיים) לא בהכרח נכונה, אלא אם בוצע clustered RCT. למזלנו יש RCT כזה , מבנגלדש.
תודה

תודה על הרצון הטוב וההתיחסות המעמיקה.
המאמר הבנגלדשי מצא יתרון קטן מאד מעל גיל 50, וגם הוא זכה לביקורות בהן אחת מפורטת כאן
https://www.justfactsdaily.com/famed-bangladesh-mask-study-excluded-crucial-data

סקירות ומטא אנליזות טבען שעלולות להיות מוטות. בניר העמדה אליו מפנה הקישור במאמר התיחסנו לרוב הרפרנסים שטרחת והבאת, בהם המטא אנליזה ב- BMJ. אני מפנה אותך לקישור במאמר

מטא אנליזה מצוינת בעיתון reviwes in medical virology מהחודש האחרון לא מצאה יתרון.

השאלה היא בהינתן אי ידיעה ובהיעדר EBM משמעותי מה ההחלטה הנכונה לקבל באשר לצעד שיש לו השלכות עצומות על הציבור ? בדומה לסגרים ולסגירת בתי ספר, אני סבור שההחלטה הנכונה במצב כזה היא להימנע מצעדים דרקונים שתועלתם למיצער אינה ברורה, כמו גם נזקיהן. כאשר מדובר במגיפה בקנה מידה משמעותי ולא במגיפה קלה כפי שהתרחשה יתכן שההחלטה הנכונה היא שונה

זו המטא אנליזה האחרונה שציינתי
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/rmv.2336

אנונימי/ת
29.04.2022, 14:50

ישי מינצקר כל הכבוד לעבודה היפה שעשית, אבל חבל על זמנך. את יחזקאלי אי אפשר לבלבל עם עובדות. קרא את הסאבטקסט: מגיפה קלה כפי שהתרחשה (... עד כה רק 6 ורבע מיליון מתים בעולם ו-10,700 בישראל)... צעדים דרקונים... סקירות ומטאנליזות מוטות... זה כמו להתווכח אם אלוהים קיים. באמת חבל על הזמן.

אנונימי/ת
01.05.2022, 07:54

לאנונימי, שוטף המח המקצועי.
מחריב השיח המדעי והמכבד, נמאסת.

במאמר המצורף השוואה מרתקת בין מגפות המאה ה-20 למגיפת הקורונה, מאת יואנידיס שהיה הראשון לדווח על שיעור התמותה האמיתי מקורונה. מגיפת הקורונה היא באותו סדר הגודל של השפעת הפנדמית משנות ה-60 וה-70. מיותר לציין שאז לא הופעלו שום סגרים וסגירת בתי ספר, משום שאלה פעולות שנזקן עולה על תועלתן
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eci.13782

03.05.2022, 06:27

... עוד 'פנינה' מניפולטיבית מבית היוצר האנונימי.