חדשות

מאות גויסו אבל הר"י מוכנה להקל בבחינות רק על שני מתמחים

ההקלות בבחינות ההתמחות למשרתי מילואים, שהוסכמו ע"י הר"י, התבררו כמוגבלות מאוד: בהר"י מתכוונים לאפשר ההקלות רק לשני נציגי "מרשם" שהגישו עתירה בנושא | ב"מרשם" מתנגדים ודורשים הקלות לכל המילואימניקים

יו"ר ארגון מרשם, ד"ר ריי ביטון. "מה עם עוד מאות מתמחים שנמצאים בסיטואציה דומה?!"

המועצה המדעית בהר"י מסרבת להקל על משרתי ומשרתות המילואים בבחינות ההתמחות - הדיון בין הצדדים יימשך מחר (ה') בבית הדין לעבודה.

במהלך חודש פברואר ארגון הרופאות והרופאים המתמחים מרשם עתר לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בבקשה שיוציא צו זמני המונע כל הוראה שיש בה כדי לפגוע ברופאות וברופאים המתמחים אשר נקראו לשרת, שירתו, משרתים או ישרתו במילואים במלחמת חרבות ברזל.

דיון בעתירה התקיים בשבוע שעבר (ג', 26.3). כעת נחשף כי במהלך הדיון הצדדים הגיעו להבנות ולמתווה מוסכם, אולם, כפי שמסרו בארגון מרשם, בהר"י סירבו להחיל את ההסכמות על כל הרופאות והרופאים המתמחים הזכאים והסכימו לאפשר את ההקלות רק למי שהגישו את העתירה.

יוזכר כי את העתירה המקורית הגישו בארגון "מרשם" יחד עם שני מתמחים, שעתרו באופן פרטני: ד"ר ריי ביטון וד"ר אופיר לוי, שניהם רופאים ששירתו במילואים תקופות ארוכות וניגשים לבחינות הסמכה, בשלבים שונים.

ד"ר ביטון, יו"ר ארגון מרשם, צוטטה אז כמי שאמרה: ״בזמן שאנחנו נלחמים על חיי החיילים שלנו בשטח וזונחים בתוך כך את חיינו המקצועיים והאישיים, יצאנו מנקודת הנחה כי החוזה הבלתי כתוב בין משרתי המילואים לחברה יחייב את ההתאמות הנדרשות למניעת פגיעה נוספת במשרתי המילואים, ועל כן עצם העובדה שהגענו למצב בו אנחנו נאלצים לבקש הגנה מביה"ד, שלא יפגעו בנו בגלל שירות מילואים, לאחר שכל ניסיון להגיע לכזו בשיח והידברות כשל, זו תעודת עניות למדינה".

בבסיס העתירה טענות כי החלטות שקיבלה המועצה המדעית של הר"י פוגעות באופן קריטי וישיר ברופאות וברופאים המתמחים משרתות ומשרתי המילואים ובסיכוייהם לגשת ולהצליח במבחני ההסמכה (שלב א', שלב ב', על). בין החלטות אלו: להקדים את מבחן שלב א' בחודש, לא לאפשר מועד שני לנבחנים בבחינות העל (התמחות שנייה) ולא לאפשר חופשת לימודים לפני כל מועד בחינה.

הארגון והמתמחים העותרים טענו כי ההחלטות הללו מפלות לרעה ומאבחנות לשלילה רופאות ורופאים מתמחים ששירתו במילואים או שמשרתים או שישרתו במילואים במלחמת חרבות ברזל.

בשבוע שעבר התקיים, כאמור, דיון בבית הדין האזורי לעבודה ובו נכחו, מלבד באי כוח הצדדים, גם העותרים: יו"ר ארגון מרשם, ד"ר ביטון וחבר ועד המנהל של הארגון, ד"ר לוי, מתמחים חברי ארגון מרשם והצוות המקצועי של הארגון. מטעם הר"י נכחו בדיון יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי, מנכ"לית הר"י, עו"ד לאה ופנר, יו"ר המועצה המדעית פרופ' חנוך קשטן ונציגים נוספים.

במהלך הדיון נעשה ניסיון הידברות בין הצדדים ושעות ארוכות של מו"מ הובילו לכדי הסכמה על מתווה הקלות  לבחינות. אולם, כעת נודע כי אחרי שהצדדים הסכימו ביניהם, התברר שהר"י והמועצה המדעית הסכימו לתקן את המתווה רק למי שהגיש עתירה (ד"ר ביטון וד"ר לוי) ולא לכל יתר המתמחים שזכאים. הדיון התפוצץ אחרי שהעותרים וארגון "מרשם" סירבו לקבל מתווה מפלה, שמשאיר את כל המתמחים האחרים ללא פתרון. דיון המשך נקבע כאמור למחר.

גורמים בארגון מרשם מסרו: "אין כאן עניין של 'מרשם' מול הר"י, יש כאן את טובת המתמחים. הבעיה והמצוקה הן רוחביות, חוצות ארגונים וחובה על הר"י לתת פתרונות לכל המתמחים שזקוקים וזכאים לכך ולא לצאת לידי חובה על ידי מתן הקלות רק לשני מתמחים. מה עם עוד מאות מתמחים שנמצאים בסיטואציה דומה?!".

ב"מרשם" ציינו כי בימים שלאחר הדיון נעשו מספר פניות להר"י לטובת קיום מו"מ מחוץ לכותלי בית המשפט, כדי להביא לפתרון מהיר ויעיל לכולם, אבל לא התקבל כל מענה.

ד"ר לוי: "אנחנו נחושים לעזור לכל המתמחים שנמצאים בסיטואציה הזו. הסיפור הוא לא אני, אין כאן בעיה פרטנית. יש בעיה רוחבית, שמאות מתמחים חווים אותה. אנחנו זכאים לזה שהעתיד המקצועי שלנו לא ייפגע רק כי התייצבנו למילואים להציל חיי חיילים בשטח. זהו הבסיס של החוזה החברתי במדינה. זה מטריד מאוד שאנחנו בכלל צריכים להילחם על הזכות שלנו לקבל התחשבות בסיטואציה הכל כך חריגה שאנחנו חיים בה בחצי השנה האחרונה.

"מחר ניפגש בבית הדין, ואני מאוד מקווה שהר"י יבינו שאי אפשר להתחשב במתמחה אחד, ובמתמחה אחר לא - זה לא עובד ככה. זה מרגיש שמנסים לעשות על הגב שלנו פוליטיקה קטנה וקטנונית - במקום לייצר פתרון למצוקה האובייקטיבית של מאות מתמחים ומתמחות".

נושאים קשורים:  בחינות התמחות,  ארגון מרשם,  עתירה,  בית הדין לעבודה,  המועצה המדעית בהר"י,  ההסתדרות הרפואית,  חדשות,  ד"ר ריי ביטון,  ד"ר אופיר לוי
תגובות
אנונימי/ת
03.04.2024, 20:39

ציון חגי טרם לצאת לתקשורת ולהשמיץ שוב ושוב את בתי הספר לרפואה למרות שאלה עשו מתווה מוצלח לחיילי מילואים. כמה קל להשמיץ אחרים אבל לא לעשות כלום אצלך בבית.